söndag 15 februari 2009

årets sista jakt dag...Jag diskuterade med den stora sonen i går till middagen att det skulle bli skönt att jakten äntligen var över.
jag menar inte att jag tycker det är tråkigt med att dom jagar eller att det på något vis är jobbigt att dom kommer hem trötta skitiga men våta hundar.. jag är ju själv med i bland.. nej men det jag syftade på var att när jakten äntligen är över så blir det snart vår.. och Familjen har lite mer tid att umgås.. jakten är ju inte bara att i vår familj jaga.. Palle och Chrille sköter ju till stor del även styckningen av djuren samt allt vad det innebär...med paketering och leveranser...Chrille går faktiskt i skolan i Osby och är bara hemma Lördag söndag, man hinner knappt se han...Palle jobbar hela dagarna och jagar och fixar på helger och kvällar...
Och hör och häpna Chrille svarade..
Mamma jag håller med att det skall bli skönt att jakten är slut.. ...!!!!!.....
FÖR då hinner VI med att koncentrera oss på skyddsjakten!!!!! vad svarar man?????
Vet
Du,Vi måste snart börja fånga in fasanerna för att få dom att lägga ägg till nästa säsong...Ja det är klart det hade jag förträngt.... bara för att jakten är slut så är det inte det hos olssons.... det är ju nu det börjar.... hur kan man glömma fast man levt med det i så många år..... nu skall det skyddsskjutas och hägn och staket mm skall lagas, fåglar fångas in ... "foras" och planteras energiskog och granar.....jag kan hålla på och rabbla.
Jag hade glömt!!!!!
Så kom jag på hur kul det är när fasan äggen börja kläckas fram mot våren och man får följa med och titta på alla dessa hundar tals ullingar....Men då vet jag inte hur många timmar mannen ocg sonen lagt nr på detta .. dom skall tvätta ägg, vända ägg sortera ägg...När dom är föda skall dom näbbas och flyttas mm mm
Sen skall dom släppas ut för att gå en ny jakt säsong till mötes...
det är jakt året om på nåt vis....
DET KÄNNS ÄNDÅ SOM OM VI FÅR LITE MER TID TILLSAMMANS...Hur det nu går till....
OBS.. jag glömde... vildsvin får man skjuta lite till.. Mars ut tror jag... men jag kan ju inte komma ihåg allt..

I MORGON ÄR DET FEBRUARI!!!! SNART ÄR VÅREN HÄR..... JAG SER REDAN SMÅ KNOPPAR I RABATTERNA...

0 kommentarer: